A Napenergia Plusz Program bejelentése óta sokan találgatták, hogy a tételes kiírás milyen új szabályokat fektet majd le a támogatásokkal és a telepíthető napelemes rendszerekkel kapcsolatban. A várakozásnak pedig máris vége, hiszen néhány napja nyilvánosságra kerültek a részletek.

Egy új időszak kezdete

A napelemes rendszerekre vonatkozó támogatások az elmúlt években a lakossági és céges felhasználók számára egyaránt olyan lehetőséget jelentettek, mely lehetővé tette a költséghatékony energetikai fejlesztéseket. A pályázati kiírások nyilván nem véletlenül, de egybeestek az energiaárak meglehetősen meredek emelkedésével, így lényegében borítékolható volt, hogy az előre meghatározott keret és a program előnyei a végletekig kihasználásra kerülnek majd. Ennek eredményeként pedig tízezres nagyságrendben kerültek telepítésre napelemes rendszerek, a háztartások és céges telephelyek rezsiköltségeit jelentős mértékben csökkentve.

Egyszer azonban minden jó dolognak vége szakad, így az előző pályázati kiírás időszaka is véget ér. A támogatásokért felelős személyek azonban nem tétlenkedtek és már jó előre bejelentették a legújabb, 2024 januárjától érvényes Napenergia Plusz Programot. A kihirdetéskor viszonylag keveset árultak el az új rendszerrel kapcsolatban, ám már ebből is érezhető volt, hogy igyekeztek szintetizálni a felhasználói és szolgáltatói igényeket, egyfajta egészséges hibridet kialakítva a visszajelzések alapján. A bejelentéskor az alábbiakat tudtuk meg:

  • Az új rendszerek zöldenergia termelésére és tárolására is alkalmasak lesznek.

  • A pályázat keretösszege nagyjából 75 milliárd forint, ami több, mint 20.000 háztartás segíthet.

  • A kormány által nyújtott támogatás a projektek költségeinek 66%-át fedezi.

  • A támogatás vissza nem térítendő.

Az ördög azonban mindig a részletekben rejlik, így – ahogy várható volt – a szabályok pontos részletezése némiképp árnyalta a képet. Az persze örömteli hír, hogy a pályázatok megvalósulhatnak, ám mindenképpen érdemes tisztázni, hogy a finomhangolások során mennyiben módosultak az előzetesen megosztott jellemzők.

A várt bejelentés

Lantos Csaba energiaügyi miniszter december 4-én, hétfőn jelentette be hivatalosan is az új lakossági napelemes pályázatot, mely a korábbiaknak megfelelően a Napenergia Plusz Program névre hallgat. A kormány korábbi bejelentése mentén már tudható volt néhány fontos részlet, ám a most tisztázott kiegészítések mentén már jóval egységesebb képet kapunk a lehetőségekről. Az új pályázatban ugyanis számos megkötés és kizáró tényező is található, mely nem csupán a pályázók körét, de a felhasználási feltételeket is érinti.

A tároló nem lehetőség, hanem kötelesség

A korábbi betáplálási stophoz képest hatalmas változást jelentett az új bejelentésben, hogy az új rendszerek már nem csupán az energia termelésére, de annak tárolására is alkalmasak lesznek. Ezzel kapcsolatban már számszerűsített konkrétumokat is kaptunk:

Ez alapján pedig az új kiírásban minimum 4, maximum 5 kW teljesítményű inverterrel ellátott rendszerek telepítése lehetséges, melyhez 7,5 – 10 kWh kapacitású tároló egység KÖTELEZŐ. Így tehát a tárolás innentől nem csupán lehetőségként merült fel, hiszen erre és a napelemre csak együttesen van lehetőség pályázni.

A finanszírozási lehetőségekről

Az összesen 75,8 milliárd keretösszeggel rendelkező támogatásról korábban tudható volt, hogy az egyes projektköltségek maximum 66%-át fedezik, akár 5 milliós támogatással. Ennek eredményeképpen a korábbi 20.000 lehetséges új rendszer helyett immár csak 15.160 darabbal számolnak, de a támogatási összeg az eddigieknél kedvezőbb. Fontos kitétel azonban az önerő kérdése, mely sok mindent befolyásolhat.

A Napenergia Plusz Program pályázati kiírásában világosan elmondják, hogy a projekt költségvetésének legalább 34%-át önerőből kell kifizetni, ha pedig menet közben növekednek a beruházás költségei, azok szintén a felhasználói önerő terhére történnek. Emellett az is fontos, hogy a lebonyolítás során kétféle pénzügyi konstrukció alkalmazható:

1. a nyertes pályázó kifizeti a kivitelező vállalási árának 34%-át, a fennmaradó részt a kivitelező cég pedig utólag kapja meg az államtól.

2. a kivitelező a támogatási előleget az államtól kapja meg, aztán az időközi és a záró elszámolás összegéből fizeti ki a nyertes pályázó a szükséges önerőt. Ez egyben a korábbi negatív tapasztalatok javítását és a kivitelezőkbe vetett bizalom visszaállítását is szolgálná.

Pontos regisztrációs és pályázati időszak

Az első ismert időpont december 4. volt, ekkor azonban csak a kivitelezői regisztrációs folyamat indult el, a lakossági regisztráció január 15-től érhető el a napenergiaplusz.nffku.gov.hu oldalon. Érdemes gyorsan reagálni, hiszen a folyamat során a beérkezési sorrend a mérvadó, így aki gyorsabb, az nagyobb  valószínűséggel részesül majd a Napenergia Plusz Program támogatásából.

Az előregisztráció sikeressége után pedig jöhet a kapcsolatfelvétel a vármegyeileg illetékes kivitelezőkkel, a tényleges támogatási kérelem benyújtása pedig már a vele kötött szerződéssel és költségvetési tervvel együtt történik majd. Ezek elbírálásánál szinten fontos a gyorsaság, hiszen számít a beérkezési sorrend. Az elbírálási időszak a beérkezéstől számított legfeljebb 15 munkanapig, illetve a 75,8 milliárdos keretösszeg kimerüléséig tart.

Feltételek és kizáró tényezők

Az új kiírás egyik legfontosabb részét a különböző részletes feltételek és az esetleges kizáró tényezők jelentik, hiszen ezek már idejekorán eldönthetik, hogy ki jogosult a támogatásra, illetve ki nem. Az alábbi dolgokra tehát mindenképpen érdemes figyelni:

  • A támogatást csak 18. életévüket betöltött, magyar adóazonosító jellel rendelkező magánszemélyek vehetik igénybe, akik a beruházás által érintett ingatlannak legalább a résztulajdonosai.

  • Apróság, de annál fontosabb, hogy az állandó lakcímet is a beruházás megvalósításának helyére kell bejelenteni, így a nyaralók többsége kiesik a támogatási körből. Kiskapuk persze ez esetben is vannak, de alapvetően mégis a lakóházak a kedvezményezettek.

  • Nem nyújthat be kérelmet olyan személy, akinek 60 napot meghaladó, lejárt esedékességű adója vagy köztartozása áll fenn, kivéve ha halasztási/részletfizetési engedéllyel rendelkezik.

  • Azok a pályázatok sem támogathatók, amelyek esetében az érintett ingatlan bármilyen típusú vállalkozás székhelye, telephelye vagy fióktelepe.

  • A pályázat a költségek megoszlását is szabályozza, mely szerint az adminisztrációs költségek (tervezés, engedélyezés stb.) a teljes projektköltség maximum 20%-át tehetik ki. Az eszköz és anyagköltség aránya 70%, míg a telepítés munkadíja a teljes projekt 30%-a lehet.

A fentiek bár sok részletet tisztáznak, természetesen így is csak kivonatolt részei a teljes, 40 oldalas pályázati kiírásnak. A döntéshozatal előtt így mindenkinek ajánlott annak mélyreható átolvasása és minden apró részlet átbogarászása a legátfogóbb kép érdekében.

aleron szolgáltatások

Országszerte egyre többen választanak minket!

Mi biztos kézzel, teljeskörűen segítjük a teljes ügymenetet.

Önnek csak annyi dolga van, hogy felvegye velünk a kapcsolatot!

ÁRAINK ÉS ÁRAJÁNLAT KÉRÉS